 |
TEMPO 100
pro autobusy na dálnicích a silnicích dálničního typu
ve Spolkové republice Německo
|
Po německých silnicích mohou jezdit autobusy rychlostí nejvýše 80 km/h. Pokud řidič autobusu chce jet po německých dálnicích nebo silnicích dálničního typu rychlostí až 100 km/h, musí prokázat, že jeho autobus splňuje předepsané podmínky. Výjimku, opravňující autobus jezdit po dálnicích a silnicích dálničního typu na území Spolkové republiky Německo rychlostí až 100 km/h, pak udělí příslušný německý úřad.
V případě odpovídajícího technického stavu autobusu a splnění podmínek dle příslušného německého předpisu lze v jeden den při návštěvě stanice technické kontroly nejen podrobit autobus kontrole technického stavu dle českého zákona č.
56/2001 Sb., spojené s vylepením kontrolní nálepky červené barvy na zadní tabulku SPZ, ale získat i výjimku k jízdě rychlostí 100 km/h včetně vylepení příslušné plakety “ TEMPO 100 ”
Technické podmínky pro získání plakety TEMPO 100
pro autobusy při jízdě na dálnicích a silnicích dálničního typu
ve Spolkové republice Německo
Základní podmínky, které musí dle německých předpisů pro získání výjimky z rychlosti jízdy autobus splnit, jsou následující :
- výkon motoru musí být minimálně 11 kW / t celkové hmotnosti vozidla,
- brzdová soustava musí plnit směrnici ES 71/320, resp. předpis EHK č. 13 ( v databance ÚSMD, a.s Praha jsou tyto doklady pro běžně provozované typy autobusů k dispozici ),
- úspěšné provedení zkoušky průrazu pneumatiky pro daný typ autobusu ( v databance ÚSMD, a.s Praha je tento doklad pro běžně provozované typy autobusů k dispozici ),
- pneumatiky, namontované na vozidle, musí být vhodné pro rychlost jízdy 110 km/h ( požadavek v zásadě totožný s českými technickými předpisy, tedy i pro provoz v České republice vyžadovaný ),
vybavení sedadel pro cestující nebo doprovodný personál, před nimiž nejsou žádná další sedadla, nejméně dvoubodovými bezpečnostními pásy,
- vybavení sedadla řidiče nejméně dvoubodovým bezpečnostním pásem,
- ukotvení bezpečnostních pásů dle předpisu výrobce,
- dostatečné zabezpečení sedadla řidiče proti vniknutí předmětů zezadu,
- zabezpečení zavazadel v prostoru pro cestující proti posuvu,
- vybavení autobusu tachografem s měřícím rozsahem do 125 km/h,
- vybavení autobusu omezovačem rychlosti ( platí pro autobusy, vyrobené po 1.1. 1988, o celkové hmotnosti vyšší jak 10 t a s konstrukční rychlostí vyšší jak 100 km/h ).
I z tohoto stručného přehledu je patrné, že veškeré požadavky směřují k zajištění bezpečné jízdy autobusů. V zásadě až na drobné výjimky se neliší od požadavků, které jsou kladeny na vybavení a provedení autobusů, určených k mezinárodní přepravě osob dle českých technických předpisů.
Pokud se majitel či řidič autobusu rozhodne zlepšit jím poskytované služby o možnost jezdit na dálnicích a silnicích dálničního typu ve Spolkové republice Německo rychlostí až 100 km/h, je možné se obrátit pro další informace na
Pracovníky STK Ing.
Jaroslava Málka, nebo Františka Pince na tel.: 389009194 .
|